پویانو نمایی کوتاه همه ایمان، استودیو پویانو انیمیشن

مری بلیر بزرگ کیست و چگونه به دیزنی کمک کرد؟ زندگی نامه

مری بلیر یک طراح و color stylist خلاق بود، که در معرفی هنر مدرن به والت دیزنی و استودیوی او کمک کرد 

 

مری بلیر

 

از آغاز تا ورود به دیزنی

مری بلیر که یک طراح و color stylist خلاق بود، که در معرفی هنر مدرن به والت دیزنی و استودیوی او کمک کرد و برای نزدیک به ۳۰ سال، کار‌های الهام بخش او را برای فیلم‌ها و پارک‌های موضوعی‌اش تبلیغ کرد. انیماتور مارک دیویس، که استفاده هیجان‌انگیز مری از رنگ را با نقاش بزرگ هنری ماتیس برابری می‌داند، به یاد می‌آورد: «او هنر مدرن را به شیوه‌ای به والت معرفی کرد که هیچ کس دیگری نمی‌توانست. او در مورد کار مری بسیار هیجان‌زده بود. » انیماتور فرانک توماس اضافه می‌کند:
"مری اولین هنرمندی بود که من دیدم سایه‌های مختلف قرمز در کنار هم استفاده می‌کند. هرکسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد! اما مری توانست آن را درست از آب دربیاورد. "

مری بلیر در سال ۱۹۱۱ در مک آلستر، اوکلاهاما به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی عزم واقعی خود را نشان داد و آن را تا سال‌های آخر زندگی خود نگه داشت. خانواده او فقیر بودند، شرایط آن‌ها به دلیل سوء مصرف الکل پدرش روز به روز بدتر می‌شد پس بدون ثروت و حمایتی که بسیاری از مردم از آن برخوردارند بزرگ شد.
در طول مدرسه، درس می‌خواند و برای کسب نمرات عالی تلاش می‌کرد، زیرا میدانست که اگر می‌خواهد رویا‌های خود را دنبال کند، باید برای آنچه می‌خواهد تلاش کند. در سال ۱۹۳۱، این هنرمند جوان بورسیه تحصیلی برای مدرسه معتبر هنری Chouinard در لس آنجلس دریافت کرد. کار او با ورود به مدرسه هنری مورد علاقه خود نتیجه داد. زن بودن در آن زمان، گرفتن امتیاز کالج را دشوارتر می‌کرد، اما او پذیرفته شد. مری این بورس تحصیلی را با تلاش و عزم راسخ به دست آورده که دقیقاً همان ویژگی‌هایی است که مری بلر رابه جایی که در سال‌های آخر زندگی‌اش بود رساند.


در اوج رکود، مری به جای دنبال کردن رویای خود در زمینه هنر‌های زیبا، در واحد انیمیشن مترو گلدوین مایر مشغول به کار شد. در سال ۱۹۴۰، او به استودیو والت دیزنی پیوست و روی تعدادی از پروژه‌ها از جمله Baby Ballet کار کرد، پروژه‌ای برای نسخه دوم پیشنهادی Fantasia که هرگز تولید نشد.

 

مری بلیر

وقتی والت دیزنی برخی از کار‌های او را دید، عاشقشان شد.

 

مری بلیر بهتر از مردان عمل می‌کرد

تنها دلیلی که او برای کار در دیزنی نظر گرفته شد این بود که شوهرش را می‌شناختند. با وجود اینکه فقط بر این اساس انتخاب شد، او بعداً از شوهرش پیشی گرفت و به سایر انیماتور‌ها نشان داد که زنان می‌توانند هر کاری را که مردان می‌توانند و حتی بهتر از آن را انجام دهند. هنگامی که در کار خود مستقر شد و شروع به طراحی کرد، به دلیل کارش به شدت مورد قضاوت قرار می‌گرفت و مردان از استفاده از کار‌های او خودداری می‌کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند که آثار مری"خیلی تخت" است. او می‌توانست سبک خود را برای آن‌ها تغییر دهد، اما در عوض به خودش وفادار ماند و همان‌طور که میدانست و دوست داشت نقاشی می‌کرد. وقتی والت دیزنی برخی از کار‌های او را دید، عاشقشان شد.
والت با سبک هنری تازه و کودکانه مری ارتباط برقرار کرد. همانطور که رولند کرامپ، هنرمند خلاق دیزنی، زمانی به جان کنمیکر، مورخ انیمیشن گفت: «طرز نقاشی او - از بسیاری جهات او هنوز یک دختر بچه بود. والت هم همینطور بود... می‌توانستید ببینید که او می‌توانست با بچه‌ها ارتباط برقرار کند – مری هم همینطور بود. »


انیماتور‌های مرد می‌پرسیدند که چرا این همه قدرت خلاقیت به یک زن داده شده است. مری بلیر به کسی که به او می‌گفت نمی‌تواند موفق شود، یا کسی که از استفاده از هنر او امتناع می‌کرد، گوش نمی‌داد. در عوض، او همچنان به کارش ادامه می‌داد و از تمام دست‌انداز‌های که سر راهش قرار می‌گرفت، با پشتکار عبور می‌کرد.

 

مری بلیر

 

یک سفر اکتشافی بزرگ به آمریکای جنوبی

در سال 1941، او همراه با گروه سفر اکتشافی دیزنی به مدت سه ماه به آمریکای جنوبی سفر کرد. او دنیا را دید و با دید باز به آن نگاه کرد و از آن برای الهام بخشیدن به آثارش برای نشان دادن فرهنگ‌های دیگر استفاده کرد. کار او آنقدر الهام بخش بود که نقطه شروع فیلم‌هایی بر اساس آن کشور‌های لاتین شد. آبرنگ‌های او چنان توسط روح کشور‌های لاتین را تسخیر شده بود که به عنوان سوپروایزر هنری در The Three Caballeros و Saludos Amigos انتخاب شد. رنگ و استایل منحصربه‌فرد مری بر تولیدات دیزنی پس از جنگ مانند Song of the South، Make Mine Music، Melody Time، So Dear to My Heart، The Adventures of Ichabod and Mr. Toad، سیندرلا، آلیس در سرزمین عجایب و پیتر پن تأثیر زیادی گذاشت. او همچنین در ساخت انیمیشن‌های کوتاه، از جمله The Little House and Susie، the Little Blue Coupe مشارکت داشت.
مری در خلال وقفه‌ای از دیزنی، به عنوان یک طراح گرافیک و تصویرگر مستقل، حرفه‌ای موفق پیدا کرد. از جمله کار‌های او، تصویرسازی چندین کتاب کودک بود که برخی از آن‌ها، از جمله من می‌توانم پرواز کنم، هنوز در حال چاپ هستند.
والت بعداً از مری خواست تا در طراحی جاذبه جهانی کوچکش برای نمایشگاه جهانی نیویورک در سال‌های ۱۹۶۴-۱۹۶۵ کمک کند. نتیجه نهایی جذابیتی بود که در سبک و مفهوم خود کاملاً مختص مری بلر است. در طول سال‌ها، مری در طراحی بسیاری از نمایشگاه‌ها، جاذبه‌ها، و نقاشی‌های دیواری برای پارک‌های موضوعی در کالیفرنیا و فلوریدا، از جمله نقاشی‌های دیواری خیال‌انگیز هتل دیزنی ورلد مشارکت داشت.


در سال ۱۹۹۱ او جایزه افسانه دیزنی (سالیوان) را دریافت کرد و در صدمین سالگرد تولدش، گوگل صفحه خود را بر اساس نقاشی‌های مری برای بزرگداشت او تغییر داد. بلر برای این دستاورد‌ها تلاش کرد و اگر او از موانعی که بر سر راهش قرار می‌گرفت عبور نمی‌کرد هرگز این اتفاق نمی‌افتاد. حتی اکنون که درگذشته است، هنوز از طریق این جوایز و خلاقیت‌هایش زندگی می‌کند. عزم، پشتکار و نگاه متفاوت او به جهان چیزی است که مری بلر را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.


ترجمه توسط لیلا رستگار از (myhero.com) و (d۲۳.com)

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده